Защо са необходими тестовете на бронираните коли?

Всички знаем, че за да си осигурят максимална защита от въоръжени атаки, известни личности като държавни глави, политици, актьори и звезди от шоубизнеса прибягват до бронираните автомобили. С бронирани коли се оборудват не само военни служители , а и хора изпълняващи дипломатически мисии.

Стандарти при бронирани автомобили

Нападателите непрекъснато подобряват технологиите на своите оръжия и проявяват повече изобретателност при атаките си. Това съответно отправя предизвикателство към производителите на броня.

Компаниите за производство на бронирани автомобили са принудени да инвестират в повече разработки на иновативна броня и в търсене на все по-нови технологии, както и въвеждане на още по-обстойни тестове на различните части на автомобила.

Бронираните коли могат да бъдат два вида. Такива с напълно видима броня и такива, чиято броня е напълно незабележима и те трудно се различават от обикновените бронирани коли. Ако планираме да се сдобием с подобен автомобил, добре е да решим първо какво ниво балистична защита ни е необходимо. Не винаги повече е по-добре когато става въпрос за броня.

Оборудването на даден автомобил с повече броня съответно увеличава теглото му и го прави по-труден за маневриране. Въпреки че при бронирането на един автомобил се използват колкото е възможно по-олекотени елементи, в определени части все още се използва дебела високо закалена стомана. Един автомобил с тегло от 2 тона след добавяне на броня може да стигне до 4 тона. Това важи за градски условия.

Ако ще поставяте броня на своя автомобил и смятате да го карате из града, то предпочетете олекотен и незабележим вариант за броня, с който автомобилът Ви ще остане незабележим и ще бъде лесен за управление в случай на атака. Покупката на тежко брониран SUV за града е безмислено, тъй като той ще Ви бъде от полза по време на офроуд пътешествия. За извънградска защита са подходящи модели като Toyota Tundra. Подобни бронирани офроуд автомобили са подходящи за хора, които търсят военен клас балистична защита, за да предотвратят атаки от мощни снайпери и картечници.

А ако искаме стилен брониран автомобил за градско каране, мощен седан с разнообразие от екстри като например Audi 8 прави пътуването ни не само безопасно, но и супер комфортно и забавно. Подобни автомобили с олекотена броня са подходящи за хора, които искат да се предпазят от атаки с пистолети и автомати от малък калибър.

Преди да стигне до своя притежател всеки брониран автомобил преминава през серия от тестове, и след като покрие техните изисквания, получава сертификат за преминато ниво на съотвената защита. Съществуват установени стандарти за ниво на защита при бронираните автомобили.

Важно е да споменем, че балистичните стандарти са показател за това на какви атаки от амуниции издръжат дадените материали от бронята, а не от взривни устройства, тъй като за тях има отделно други зададени стандарти. Международните стандарти за балистична защита при автомобилите съответстват на най-често срещаните примери за балистична заплаха в дадения гегографски регион.

Една от най-големите разлики при стандартите за брониране на автомобли е дали те отговарят на материалите, използвани  при процеса на бронировка и изобщо на целия автомобил.

Кои са нивата балистична защита при колите и от кои оръжия защитават?

Бронираните автомобили преминават през специални нови тестове, след което получават специален сертификат за преминато ниво на защита от взривове. Европейските стандарти EN 1522 / EN 1063 определят общо седем нива на балистична защита: от B1 до B7. Съществува обаче объркване по отношение на въвеждането на нови стандарти, тъй като B6 стана VPAM 7, а другият широко използван при броните стандарт B7 стана  VPAM 9.  VPAM стандартите започват от 1 до 14.

Стандарти при бронирани джипове

Едни от най-популярните балистични стандарти е  EN 1063, създаден от Европейския комитет по стандартизация. Има обаче редица производители на бронирани автомобили, които са въвели свои собствени балистични стандарти. За съжаление обаче не можем да сме напълно 100% сигурни в техните процедури и методи на тестване. Няма гаранция за тяхната достоверност, така че е грешно да ги сравняваме с европейските.

Нивата на балистична защита B1 до B5

Нивата на балистична защита B1 до B5 са подходящи за предпазване от средни по мащаб въоръжени атаки, като например такива, планирани в градска среда.

Балистичен клас B1 и B2 се използват рядко при изработката на автомобилна броня. Клас B2 може да понесе атака с 9-милиметров снаряд и 38-милиметров, и бронята на този клас автомобили има способността да забавя куршумите от оръжия с по-голям калибър.

Клас B3 може да абсорбира атака с оръжия от нисък калибър и снаряди от .357 Magnum. Бронираните седани обикновено се оборудват с броня ниво B4 или B5. B4 може да понесе атака от 44 Mагнум например и също по-малки заплахи.

Превозните средства, използвани с охранителна цел, каквито са SUV могат да се бронират според дейността, която извършват – дали са полицейска кола или линейка. Те обикновено осигуряват B5, B6 и B7 ниво на защита и могат да понесат атака с 7.62×51 милиметров калибър.

Бронираните автомобили с В6 ниво осигуряват изключително добра балистична защита от взривове за пътниците. Например бронираните полицейските пикапи могат да осигурят защита от куршуми 50-ти калибър. Бронирани автомобили с такова ниво на защита издържат на експлозии, крайпътни бомби и коли бомби.

Ниво B5 може да понесе атака от 357 Магнум на разстояние от 5 метра, а B6 поема удари с куршуми 7,62 x 39  от Калашников. Клас B6 се счита за сравнително добра балистична защита, като бронираните автомобили, отговарящи на нивата след него предпазват от по-сериозни заплахи като   атака с бронирани куршуми от 7.62х51 (.308) до 30.06 AP и Penetrator снаряди.

Въпреки че клас B5 дава защита от многобройни изстрели с SS109 куршуми, тестовете показват, че бронята на тези автомобили не винаги успява да възпре куршума преди да е проникнал в оригиналната броня на автомобила поради деформации в снаряда. Във връзка с този проблем IAG е разработила балистично ниво B6++ , което преодолява този проблем и предпазва от атаки с 7.62×54-милиметрови куршуми, изстреляни от снайпер Драганов или PKM картечница, както и дава по-голяма защита от взривове.

B6++ предоставя по-плътна броня от B6 и по-олекотен дизайн от В7, което му дава предимство в представянето по офроуд терени, като в същото време не отстъпва по отношение на нивото на защита от атаки с 7.62 X 51 милиметрови, M80 NATO FSJ,  5.56 x 45-милиметрови SS109 и 7.62×54-милиметрови куршуми . И трите стандарта В6, В6+ и В6++ дават добра защита при взривове и се представят добре при офроуд тестове.

Нива B6 & B7

Автомобилите с ниво B6 броня са предпочитани возила при операции в конфликтни райони в Близкия Изток като Ирак и Афганистан. Те притежават 6мм. балистична стомана и 39мм. закалено стъкло и предпазват от многобройни изстрели на пушки от рода на AK47, M16, G3 и FAL.

По-високите нива като B6 и B7 са предназначени да предпазват от атаки със среден или военен обсег. Те могат да предпазят автомобила както от обикновени ръчни гранати така и от атаки с гранатомети.

B7 издържа на 7.62×51-милиметрови бронирани куршуми. За EN B7 е задължително да осигури защита от атаки под различен ъгъл но според стандарта за ниво IV на Националния институт на правосъдието (NIJ) автомобилът отговаря на стандарта, ако издържи само на  един единствен изстрел. Въпреки че В7 се смята за високо ниво на защита, недостатъците му са, че може да не издържи на силни взривове и няма добро представяне в офроуд среда.

Ниво IV на  NIJ също не дава добра защита при взривове. При него е също така трудно да се запази външния вид OEM на автомобила поради използваната дебела прозрачна броня.  При автомобилите със нива В7 и NIJ IV също така не е постигнат OEM външен вид и са най-подходящи за градски условия.

Високото ниво на защита VR9 е въведено от институтите за балистика, един от които е един от най-престижните институти за балистика в град Улм.

Ниво VR 10

Най-високото ниво на безопасност при бронираните коли е VR10 и с такава защита е например новата лимузина Mercedes-Maybach S600 Guard.

Стандарти при бронирани леки коли

Един от лидерите при производството на бронирани автомобили, каквато е компанията IAG (International Armored Group). През последните години компанията е създала нов дизайн броня за всички автомобили от В6 клас, отговарящ на клас наречен В6+, тъй като предлага още по-голяма защита от ниво В6.

В6+ осигурява висока защита от взривове, докато В6 дава средна защита. Постига го като интегрира в бронята по-дебела закалена стомана. Няма такова нещо като най-добър стандарт за броня. Просто всеки един стандарт за защита подхожда на различните нива на заплаха, отговарящи на регионите, където клиентите най-често карат, както и техните предпочитания за външен вид.