Бронираните автомобили и тяхната роля
Всички знаем, че за един брониран автомобил е важно не само да има красив и изискан дизайн, но и да предлага сигурност и максимална защита от различни по вид въоръжени атаки. Той трябва да има предтавителен външен вид и едновременно да предоставя високо ниво на защита при всякакъв вид ситуации на заплаха.
Всички бронирани автомобили преминават през редица балистични тестове за надеждност и степен на ниво на защита, за да покрият задължителните стандарти за всички превозни средства с броня.
Балистичните тестове за качество на бронираните автомобили са задължителен етап преди бронирания автомобил да бъде пуснат в продажба. Балистичните тестове са най-добрият начин да се докаже надеждността на даден брониран автомобил.
Съществуват различни тестове на различните функции на автомобилната броня. Стандартът на Европейската комисия по стандартизация е най-често използвания индустриален стандарт за определяне на нивото на защита от оръжия със средна опасност. Всъщност има два отделни CEN стандарта за ниво на защита на автомобила:
- EN 1063 е за определяне на качеството на прозрачна броня (BR1 to BR7), и
- EN 1522/1523 е за непрозрачна броня (FB1 to FB7).
Един от най-добрите тестове за степен на издръжливост на автомобила е този, при който се измерва продължителността на работа на колата при максимално натоварване. Допълнителните крайни тестове на бронята включват проверка на скоростта на спирачната способност и здравината на системите за окачване.
Системите за брониране непрекъснато се подобряват перпендикулярно и с повишаването на честотата на атентатите по света. Тъй като престъпните групи прибягват до все по-находчиви и прецизни оръжия, това поставя пред производителите нуждата от разработката на все по-добра броня.
Немската фирма Alpha Armoring (ALPHA SPHERION) например предлага брониран модел Toyota Land Cruiser оборудван с дизелов двигател, който може да измине разстояние от 595км. без нуждата от спиране за зареждане с гориво, което не е добра идея, ако ви преследват нападатели.
Технически характеристики
Бронираните автомобили трябва да издържат на стрелба със снайперни пушки и автомати тип Калашников, стрелба с калени куршуми, шрапнели, гранати, високоскоростни взривни ракети, мини, силни химически атаки и други.
Автомобилът не само трябва да издържи на 90-градусови атаки от снаряди, но и също така трябва да поема атаки от различен ъгъл. Един от най-престижните такива институти например е този в град Улм, чийто удостоверения за преминати тестове имат признание по целия свят. Нивата на сигурност VR6 и VR7 също дават прилична защита при нападения с цел обир и отвличане.
При изработката на висок клас бронирани автомобили се използват само качествени и подсилени материали. При производството на бронирани автомобили се използват материали като калена стомана с повишена здравина и устойчивост на износване, легиран алуминий, ковано желязо.
Използват се също пластични елементи, органични полимери, обогатен уран, титаниеви сплави, които са два пъти по-плътни от алуминия, панели от кевлар, които дават допълнителна гъвкавост и здравина на бронята, топлоустойчива керамика, която спомага за намаляването на температурата при ситуации на взривове и пожари.
Цялостната конструкция на бронираните автомобили е подсилена, корпуса и стъклата са с допълнителни укрепления. Добавят се също допълнителни конструктивни елементи в определени точки на колата, например областта където седи шофьора и вип пътниците или местоположението на ценната пратка.
С оглед на по-голямото тегло на бронирания автомобил и необходимост от устойчивост на износване, допълнително подсилено е окачването, спирачните системи и структурата на двигателя са подобрени и не на последно място – шаси от най-висок клас въглеродна стомана и алуминиеви сплави. Голяма част от елементите в бронираните автомобили се поставят ръчно.
Стъклата им се изработват така, че да могат да спрат напълно куршумите без да се пропуква стъклото. Те достигат дебелина до 13см. Върху тях се нанасят специални вещества със защитна функция.
Създателите на бронирани автомобили целят да създадат максимално олекотени бронирани модели, като в същото време не се прави никакъв компромис в структурата на бронята. Mercedes –Benz e една от компаниите с дългогодишен опит в създаването на бронирани автомобили, които предлагат защита от всякакъв вид въоръжени атаки. Повече от 80г. компанията разработва и тества модели бронирани превозни средства.
Тестове на някои модели бронирани автомобили:
Тест на VR7 IAG Toyota Land Cruiser 200 Convoy®
По-голямата част от бронираните автомобили по света отговарят на ниво на защита VR9 , което е утвърдено от институтите по балистика. Най-високото ниво на защита от въоръжени атаки е VR10.
VR7 Toyota Land Cruiser 200 Convoy е един от първите бронирани автомобили в света, който получава сертификат за стандарта VPAM BRV 2009 за ниво на сигурност VR7 (еквивалентен на CEN B6). Тестът за сертификат е бил проведен от известната международно призната лаборатория за балистични тестове Beschussamt Mellrichstadt в Германия, която провежда и други видове тестове по автомобила.
VR7 Landcruiser Convoy е сертифициран по стандарта BRV2009 от IAG и по време на тестовете автомобилът е показал перфектна балистична защита, в сравнение с автомобили без подобен сертификат.
IAG е един от първите производители в света, които са придобили сертификат VR7 , на базата на най-строгите изисквания на подновения балистичен стандарт BRV 2009. Компанията има повече от 20-годишен опит в разработването на бронирани автомобили и боеви тактически превозни средства. Като част от процедурата по взимане на този сертификат BRV 2009 VR7, било е проведено и пълно балистично тестване на дизайна и конструкцията на бронята.
По време на създаването на бронирания автомобил инженерите от Beschussamt Mellrichstadt внимателно анализират дизайна и производствения процес и накрая извършват финална проверка на завършения автомобил за наличие на слаби точки в бронята.
Извършен е тест за пожароустойчивост, който е заснет на живо. В случай че патрон напълно или частично премине през бронята на автомобила, то теста се счита за провален.
Моделът Toyota Land Cruiser 200 минава през едноседмична серия от тестове, по време на които бива обстрелван от 7.62×51 и 5.56×45- милиметрови амуниции от различен ъгъл насочени към прозорците, предното стъкло, рамките на вратите, страничните панели, както и всички процепи на автомобила. Резултатите от теста са положителни и показват липса на пробиви в пътническата кабина.
След това круизърът е тестван за защита от импровизирани експлозивни устройства (IED), с които са били проведени обстойни тестове. Тестването включва DM51 ръчни гранати и HG85 военна ръчна граната, както и DM31 мина, поставени на покрива на автомобила и на пода под него.
Като добавка към това 12.5 кг. военен експлозив PETN е бил взривен на 4 метра от автомобила, чийто взрив се равнява на такъв от 17 килограма тротил. При инспекцията след взривовете се открива, че бронята е непокътната и никакви шрапнели не са навлезли в купето въпреки, че доста OEM панели са били унищожени.
Заключението е, че бронираният VR7 IAG Toyota Land Cruiser 200 Convoy® предлага безупречна защита не само срещу стрелба от оръжия, но и срещу експлозивни устройства и мини.
По време на теста за пожароустойчивост на живо проведен от IAG Convoy® бронираният VR7 Toyota Land Cruiser понася стрелба със изтреляни от различни ъгли 400 7.62×51-милиметрови и 5.56×45-милиметрови снаряди. Стрелбата обхваща прозорците, тавана, областта на багажника, както и по-скритите места като процепите на вратите, дръжките и евентуалните по-слаби точки в бронята. След 5 дни на тестване IAG Convoy® не показва да има щети по областта на купето и доказва на практика, че може да издържи на всякакъв вид заплаха от CEN B6 ниво.
Бронираният модел Toyota Land Cruiser 200 например се произвежда да отговаря на нивата за сигурност VPAM 7-9 and VPAM VR 10. Той е тестван в немското съоръжение за военни тестове iABG по стандарта BRV 2009 за ниво на защита protection VR 10.
Въпреки добавената броня, производителите са успели да запазят теглото на автомобила от 4830кг., което го прави само с 200кг. по-тежък от автомобил със защита VR7. Той предоставя високо ниво на защита от военни атаки, характерно за военни машини, като в същото време показва един цивилен и семпъл външен вид на обикновен всъдеход.
Тестовете на този модел всъдеход са били заснети с високоскоростни камери и манекен, поставен вътре, с който да се засече нивото на щета, която може да се нанесе на пътниците на автомобила. Тази компания през 2013 става първата, която е постигнала това ниво на защита на своите автомобили и поради тази причина и Toyota Land Cruiser 200 предлага най-високата защита сред цивилните автомобили.
Докато бронята на брониран автомобил с ниво на защита B6 / и VR 7 може да бъде пробита от бронебоен куршум, сертифицираният VR 10 предоставя защита от всякакъв тип куршуми с разтапяща се сърцевина, повечето видове бронебойни куршуми, както и оръжия от типа на снайперска винтовка Драгунов.
Тест на Mercedes-Benz GL
Един доста показателен тест за защита на брониран автомобил предлагат от Texas Armoring Corporation (TAC), при който самият директор на корпорацията Трент Кимбал влиза в модела всъдеход Mercedes-Benz GL, който бива обстрелван 12-пъти от негов служител с AK-47 автомат. Нито един от куршумите не влиза през стъклото, а само го пропуква.
Тест на ASV VR7 Land Cruiser
Друг проведен тест за ниво VR7 на броня от независимата лаборатория Beschussamt Munich е със ASV VR7 Land Cruiser. Той успешно минава теста, където е бил обстрелян от всички ъгли от 301 куршума (7.62×51 M80 и 5.56×45 SS109) и покрива изискванията на BRV2009 ниво 7.
Издържа и на стрелба с 20-ти калибър във шофьорската врата. Колата успешно удържа и експлозията на две HG85 гранати на покрива, други две HG85 под пода, две DM31 AP мини под пода и финални 12.5 kг. взривно вещество PETN на страничен панел.
Тест на Range Rover Sentinel
Range Rover Sentinel e последна разработка британски модел брониран роувър тежащ повече от 2,539 кг.
Разработен от департамента на Land Rover Special Vehicle Operations, този модел роувър е перфектната бронирана опция за транспорт. Притежава балистична стомана и многопластово ламинирано задно затъмнено стъкло, издържащо на 7.62-милиметрови високоскоростни куршуми, взрив от 15 kг. тротил и експлозии от ръчни гранати.
Техническите му характеристики са сходни на тези на обикновения Range Rover в резултат на модификацията на окачването, спирачните системи и подобрения 3-литров бензинов двигател 335bhp V6.