Защитата на световните лидери и VIP персони е сериозен бизнес и в света има само няколко компании със специализирани инженерни умения, които произвеждат бронирани автомобили за охрана.

Началото…

Началото е поставено през 1928 година, когато от производствената линия на Mercedes – Benz слиза първият брониран автомобил в света – Mercedes – Benz тип Nürburg 460 (W08).

Mercedes-Benz Nürburg 460 (W08) снимка | Brone.bg

Луксозната лимузина носи името „Нюрбург”, като препратка към състезателната писта „Нюрбургринг”, която е открита само една година по-рано (1927). Мерцедес наричат така автомобила заради неговата издръжливост, тъй като модел 460 може да измине разстоянието от 20 000 километра за 13 дни (нещо невиждано за това време).

Nürburg 460 (W08) е с 18/80 к.с., 4 918 куб.см. осемцилиндров L-главен двигател (Nürburg е първият сериен модел на Mercedes-Benz, който има осемцилиндров двигател), четиристепенна ръчна скоростна кутия с магнитна скоростна кутия на Maybach, масивна предна ос и подвижна задна ос с полуелиптични листови пружини и четириколесни механични барабанни спирачки.

За съжаление не е запазена подробна документация за защитното оборудване на първата в света бронирана машина, но се знае, че е била притежание на японския император Хирохито.

През 1930 година от Мерцедес произвеждат и първия в света папамобил Nürburg 460. Папамобилът е произведен като подарък от Daimler Benz специално за папа Пий XI. Бронираната лимузина била изключително комфортна, а това, което впечатлява дори и днес е монтираният трон в купето.

Днес първият папамобил е сред 10-те най-скъпи автомобили в света и се съхранява във Ватикана.

През 1931 година Мерцедес – Бенц произвеждат лимитирана серия бронирани лимузини Pullman за специални и височайши особи.

Pullman от 1931 година е била облицована с плъзгащи се стоманени пластини, които осигуряват защита на прозорците отвътре. Предното стъкло също е защитено от сгъваема стоманена плоча, върху която има малък отвор, който да позволи на шофьора да гледа пътя (когато плочата се използва). На покрива на лимузината е монтиран перископ, който позволява на пътниците в автомобила да наблюдават какво се случва навън (когато защитните стоманени пластини са спуснати).

Производството на Nürburg 460 (W08) продължава до 1933 година, след което на световната сцена излиза елегантният и луксозен вариант Pullman, който се предлага от 1934 до 1939 година като Тип 500. Pullman е седан и е един от най-популярните варианти на 8 – цилиндровия Nürburg.

След този голям бум в производството на бронирани автомобили за големците обаче Мерцедес спира производството им за цели 70 години.

Днес…

След седемдесет годишното забавяне от компанията възобновяват работата си и създават специален отдел, който работи и днес. Отделът разработва и създава няколкостотин бронирани автомобила на година от типа Pullman Guard на базата на моделите S, E, G на Мерцедес.

Mercedes-Maybach Pullman снимка | Brone.bg

Последната им разработка, която е на пазара и която се нарежда сред най-скъпите бронирани коли под наем е Mercedes S 600 Pullman Guard.

Mercedes – Maybach S 600 Pullman Guard осигурява пълна защита в съответствие със защитния клас VR 9 и притежава сертификат за устойчивост на взрив в съответствие с Директива ERV 2010.

Защитата, която е приложена в бронираната лимузина е обмислена прецизно и адаптирана към специалните обстоятелства, които я налагат. Задната броня следва силуета и отличителния характер на лимузините, управлявани от шофьори. Интересното тук е, не задното стъкло е бронирано, а зад седалките за главата е разположена стоманена преграда. Отвън, специалната защита е почти незабележима.

Защитните елементи в корпуса на лимузината са от специална стомана и са монтирани в празнините между структурата на каросерията и външната обвивка. Специално изработените арамидни и РЕ елементи осигуряват допълнителна защита. Интелигентните системи за припокриване в особено критични точки осигуряват цялостна балистична защита.

Двигателят е с двойно турбо V-12 в Mercedes-Maybach Pullman и има мощност от 390 кВт (530 к.с.). Същият е с денивелация от 5 980 куб.см и произвежда максимален въртящ момент от 830 Нм от 1900 оборота в минута.

Комбинацията между всички тези компоненти гарантира на пътниците високо ефективно защитено пространство, цялостна защита срещу експлозивни устройства и нападения с всякакви видове балистични оръжия.

Друга водеща сила при бронираните автомобили е САЩ и няма как да подминем приноса ѝ в производството им.

Началото…

За пръв път брониран автомобил влиза в президентската флота през 1939 година и е произведен специално за президент Франк Рузвелт.

Sunshine Special за президентът на САЩ | Brone.bg

Sunshine Special е създаден с увереност и удобство. Сигурността е от първостепенно значение, тъй като Франклин Рузвелт вече е оцелял при опит за убийство през 1933 г., като е изнасял реч от задната седалка на Buick кабриолет. Удобството е било важно, за да може Рузвелт да влезе и излезе от колата, като същевременно запази президентското достойнство.

Sunshine Special е върху шаси на Lincoln K – Series със захранване от двигател V – 12, а бронираната каросерия на лимузината е построена от производителя на автобуси Brunn в Бъфало, Ню Йорк. През 1942 г. колата е актуализирана с нова предна част. През същата година се добавят различни бронирани елементи и подобрено стъкло.

След като Рузвелт умира през 1945 г., Sunshine Special остава в президентската флота до 1950 г. Сега президентския автомобил се намира в колекцията на музея „Хенри Форд” в Dearborn, Мичиган.

Sunshine Special е сред най-луксозните и ретро коли под наем в света.

Днес…

Не можем да пропуснем да споменем и две от най-скъпите коли под наем, които осигуряват безопасността на американските президенти през годините – Cadillac deVille (осигурявала безопасността на Джордж У. Буш) и „звярът на Обама” – Cadillac One.

Cadillac deVille за президентът на САЩ | Brone.bg

Буш е почитател на Кадилак и през двата си мандата сменя няколко Кадилака. Cadillac deVille в, който се вози Буш е с тегло 8 тона ръчен монтаж, под капака му е монтиран 8 – литров двигател V – 8, капацитет 520 к.с. Луксозното возило е оборудвано с инфрачервени камери за сканиране на пътя. Топлинният подпис на всички обекти пред автомобила се превръщат в изглед, който се проектира върху вътрешността на предното стъкло.

Според непотвърдена информация, президентският Кадилак освен с бронирани врати с дебелина 5 инча и бронирано стъкло, което е толкова дебело, че блокира части от светлинния спектър, разполага и със самостоятелно отделение за пътници със собствено подаване на въздух, с плоски вътрешни сърца в гумите и голям 454 кубически инчов двигател за камиони, така че чудовището да може да премине през всички препятствия без никакви проблеми.

Днес Cadillac deVille е сред най-скъпите луксозни и ретро коли под наем и се радва на голямо търсене сред любителите на луксозни автомобили.

Cadillac One или както е по-популярен „Звярът на Обама” достойно се нарежда сред 10-те най-скъпи автомобили в света.

Бронираната лимузина на Обама не е много по-голяма от кадилаците на Буш, но очевидно е много по-тежка. Информацията за характеристиките на президентската лимузина се пазят в тайна, но по това, което може да се прецени от снимките, специалистите смятат, че лимузината се движи с гуми Goodyear Regional RHS – това са гуми, обикновено запазени за средни и тежки товарни автомобили, а рамата и задвижването са от „TopKick“ на GM. Според слуховете, Cadillac One се задвижва с дизелово гориво (ако е вярно, това е първият брониран автомобил с дизел), двигателят е или познатият ни 6.6 – литров турбодизел V – 8 на Duramax, или е по-мощен дизел за големи търговски камиони.

Отново според слуховете, лимузината може да устои на всякакво нападение, включително на биохимическо и химическо оръжие. Прозорците са с дебелина 13 см. и могат да устоят на всякакви огнестрелни оръжия, а гумите да продължат да се движат дори и след пряко попадение.

 

BR-article-end-image