Нашата тема днес ще бъде една вечна легенда на спортните модели от ХХ век. Става дума за Plus 8, бижу от короната на английската компания Morgan. Това е една уникална класика, която се произвежда от края на 60-те години чак до 2018 г., почти без прекъсване. Неговото родно място е британското графство Уорчестършир.
Автомобилът е с две врати, типичен спортен прочит. Едно от най-добрите изпълнения на марката Morgan! Най-силните години на модела си остават 70-те. Произведените през този времеви отрязък екземпляри така и не губят преднина от конкуренцията.
Те поддържат стабилен обем продажби, без цената им да е спадала през годините. Моделите от този период се оценяват в момента в диапазона между 50 и 70 хиляди евро. Ако бройката не е много добре запазена, цената обикновено е по-достъпна и може да достигне 30 – 35 хиляди евро. Екземплярите от 90-те поддържат около 20 – 30 хиляди.
Този модел на компанията Morgan е толкова уникален, че помага на производителя си да държи фронта сред производителите на спортни коли в продължение на цели четири десетилетия.
Историята на една легенда
Като цяло Морган Plus 8 е доста типично британско изпълнение. Стилен и елегантен, той се появява, след като директорът на Rover, Питър Уилкес, проявява желание да закупи бизнеса на Morgan.
Въпреки че Питър Морган му отказва, двамата все пак очертават рамка за сътрудничество, която в крайна сметка довежда до появата на Plus 8, пише „Класикс Уърлд“. Неговият двигател е Rover V8. По-късно +8 излиза с нов двигател – Триумф TR4, чиято кубатура се променя през годините от 2.3 на 3.5, 3.9 и 4 литра.
Първият Morgan Plus 8 се появява през месец октомври 1968 г. Специално за строежа на модела +8 е нает да отговаря инж. Морис Оуен.
За този автомобил с пълна сила важи твърдението, че носи духа на времето си, но това се отнася най-вече за първите му две, три, три и половина десетилетия на автомобилната сцена. Въпреки че и след това продължава да се прави с оригиналната си базова концепция – чак до 2004 г., през 1990-те години той вече започва да губи преднина.
За това време са произведени общо около 6 хиляди бройки от него. През 2003 г. производителят му Morgan Motor Co. (MMC) излиза с юбилеен прочит на модела по случай неговата 35-годишнина.
Изпуснал ли е Питър Морган моментът за модернизация?
През 1990 г. британската телевизия BBC прави документална поредица с участието на прочутия английски предприемач Сър Джон Харви Джоунс, в която един от епизодите е посветен на производителя на Plus 8.
По това време компанията Morgan все още се ръководи от сина на основателя си Х. Ф. С. Морган, Питър Морган. Именно под негово ръководство е създаден първият автомобило от модела 28 години по-рано.
Когато посещава фабриките и изучава бизнеса на концерна, Сър Харви Джоунс открива някои тревожни тенденции. Той съветва Морган да положи усилия и инвестиции в посока неговата модернизация. Предупреждава го, че в противен случай може да загуби много.
Питър Морган обаче не се вслушва в предупрежденията на консултанта и решава да продължи да управлява заводите си по свое усмотрение. Той предприема различна стратегия и реформи, които са завършени по времето, когато бордът вече е предаден на неговия син Чарлз Морган. Спорно е дали това решение е било за доброто на MMC.
Завръщане и сблъсък с регулацията
Моделът по-късно е преосмислен и на Женевското автошоу през 2012 г. Morgan излиза с Plus 8 с нов дизайн, двигател BMW V8 с обем 4.8 литра и ръчна трансмисия с 6 скорости. Автомобилът в този си вид продължава да се произвежда до 2018 г.
Morgan обаче се наложи да изчака твърде дълго, докато Екологичната агенция от ЕС успее да приеме план за действие на приетите си през 2015 г. разпоредби, позволяващи да се регистрират легално автомобили с вид, подобен на едновремещните супер замърсители с мощни двигатели, разбира се, само при условие че моторът им е адаптиран за по-екологичен режим на работа.
И така, въпреки че последната версия на титаничния автомобил бе произведена с двигател на пропан бутан, което си е най-чистото гориво от полезни изкопаеми, познато на човечеството, усилията на неговите създатели останаха неоценени. Оказа се, че това бе краят на легендарния модел.
От началото на 2019 г. компанията Morgan е собственост на италиански индустриален концерн.
Спортна гордост и вдъхновение за няколко поколения
Освен че е с атрактивен външен вид, моделът в оригиналния си вид е и много способен. През годините първите представители от него се доказват като коли с изключително бързо ускорение и водят класациите по този показател в глобален мащаб. В края на 70-те години неговият създател Питър Морган го кара в спортно рали, на което Plus 8 успява да се представи достойно.
През годините Morgan Plus 8 е участвал в редица култови филми. Виждали сме го, например, във „Войната на розите“ от 1989 г. с популярните холивудски звезди Майкъл Дъглас и Дани ДеВито. Появявал се е и в епизоди от поредицата „NCIS: Военни престъпления“.
Между 1968 и 1977 г. моделът е с 4 скорости. През 1978 г. е добавена още една, а от 2012 г. Morgan Plus 8 е с шест скорости.
Съхранение и грижа за класическия спортен автомобил
За да притежава класическо возило като Morgan Plus 8, човек трябва да полага специални грижи за него. Не можем просто да го оставим да гние в двора ни.
Трябва ни гараж с контролирани нива на влажността, за да се предотврати развитието на корозивни процеси, както и без достъп на гризачи и други вредители. При неправилно съхранение може да срещнете проблеми с отварянето и затварянето на вратите.
В този ред на мисли следва да се има предвид, че Morgan Plus 8 от произведените през първите две десетилетия са със стоманената рама, която за съжаление е доста склонна към ръжда. Затова и за тези екземпляри трябва да се полагат още по-специални грижи.
При наемане на автомобила от професионални колекционери, вие спестявате огромни количества време и средства за поддръжката й. Също така вие сте подсигурени, че за возилото са полагани изрядни и безупречни грижи.Моделът Plus 8 на MMC е една уникална кола, чието класическо изпълнение е гордост за всеки, който може да си позволи да го притежава. В силните си години този спортен шампион става лауреат на множество призове, а днес е все така високо ценен от колекционерите в цяла Европа.