Има автомобили, които се срещат рядко. Но има и такива, които са толкова редки, че вероятността да имате удоволствието да ги зърнете дори за миг по пътищата е изключително нищожна. Тези ценни и редки автомобили имат колекционерска стойност и обикновено са част от музейни експозиции или се намират в частни колекции.
Най-редките ретро автомобили, които вълнуват въображението на ценителите
Rolls – Royce 15 к. с. – 35 000 000 долара
Това е първият модел автомобил произведен от Чарлз Ролс и Хенри Ройс в Манчестър през 1904 година. От същия модел са произведени от шест бройки, но днес само един автомобил е останал, което го прави един от най-старите и редки автомобили на планетата.
Интересен факт е, че името на колата се отнася просто до конските сили, които развива.
Rolls – Royce 15 к. с. дебютира на Парижкото автомобилно изложение през 1904 година, и с неговото представяне се поставя началото на автомобилната компания Rolls – Royce, която и днес се счита за една от компаниите, които произвеждат луксозни автомобили от висок клас.
Днес изключително редкия (и единствен) автомобил Rolls – Royce 15 к. с. е част от музейна експозиция и може да бъде видян на различни автомобилни изложби по света.
Автомобилът не може да бъде оценен, но от застрахователните компании предполагат, че цената му най-вероятно достига 35 000 000 долара.
Helica de Leyat – 20 000 000 долара
През 1921 година Helica е представена пред света и веднага пресата я нарича “автомобилът с крила”. Произведена във Франция и проектирана от популярния производител на автомобили Marcel Leyat, Helica привлича интереса със своя изключително нестандартен и оригинален вид. Това, което прави този модел автомобил толкова уникален е, че се задвижва от огромно витло (като на самолет) вместо от двигател. “Тялото” на автомобила е изработено изцяло от шперплат и тежи едва 250 кг, което го прави изключително бърз за времето си. Тъкмо поради това, че може да развива шеметни скорости, Helica не успява да се наложи на масовия пазар и от нея са произведени и продадени едва 30 бройки.
Днес всички запазени бройки на Helica de Leyat са притежание на частни колекционери и рядко се предлагат на търг. Счита се обаче, че ако някоя оригинална бройка все пак се появи, цената, на която ще бъде продадена е около 20 000 000 долара.
Ferrari 250 GT Spyder Convertible – между 10 и 20 000 000 долара
Това е единственият модел на Ферари, който е кабриолет. А това го прави най-редкият от всички модели на италианската марка. Самотният кабриолет е продаден през 1956 година на колекционера на коли Боб Лий за 9 500 долара, който се договаря за цената лично с Енцо Ферари. В колекционерските среди се твърди, че Лий все още е собственик на Ferrari 250 GT Spyder, което прави кабриолета единствената кола, произведена от Ферари, която е в ръцете на първоначалния си собственик. Според експерти, ако днес този модел излезе на търг, прогнозната му цена би била най-малко между 10 и 20 000 000 долара. А може би и много повече.
Oldsmobile F – 88 – 3,5 000 000 долара
Oldsmobile F – 88 е истинско безценно съкровище сред редките ретро автомобили, което всеки колекционер би искал да прибави към колекцията си. Моделът излиза от заводите на GM (General Motors) през 1954 година и с невероятната си конструкция и дизайн се превръща веднага в класически автомобил. А фактът, че само 4 бройки от него са продадени в периода от 1954 до 1959 година го правят безценна находка днес.
Какво е особеното на Oldsmobile F – 88?
Моделът е с ракетен двигател от 250 к. с. и корпус от фибростъкло, а екстериорът му е изключително оригинален и нестандартен за времето си. В този модел GM за пръв път поставят лоста за скоростите между шофьорската и пътническата седалка (дотогава лостовете са били поставяни под волана).
Днес Oldsmobile F – 88 може да се види в автомобилния музей Gateway Colorado, а една бройка от рядката ретро серия бе продадена на търг за 3,5 000 000 долара на неизвестен частен колекционер.
Porsche 916 – 3 000 000 долара
Този модел на Порше определено може да се нарече “скрития скъпоценен камък” на тази марка. Освен, че е един от редките модели на Porsche, 916 е и сред най-рядко срещаните ретро автомобили, които могат да се открият днес. Производството на модела започва през 1972 година, но от него са произведени едва 11 бройки и всички до една са прототипи. До реално производство на Porsche 916 не се стига, тъй като се оказва, че цената, на която от автомобилната компания трябва да го пуснат на пазара е доста по-висока от приемливата. (Само за сравнение: производствената цена на Porsche 916 е калкулирана на 14 000 долара, докато цената на излязлото същата година Porsche 911 е 11 000 долара). Единствено поради тази причина производителите прекратяват производството на модела и всички любители на елегантните и бързи коли губят. Защото Порше 916 е най-бързият и лек автомобил, който италианците са създавали някога. Моделът развива максимална скорост от 233 км/ч, разполага с твърди пружини, дискови спирачки с вентилация и още куп екстри.
От 11 – те прототипа Porsche 916 произведени през 1972 година, една се намира в автомобилния музей в Атланта (САЩ), една е продадена за 3 000 000 долара, а останалите най-вероятно се намират в частни колекции.
Talbot Lago Grand Sport – 2,5 000 000 долара
Talbot е компания с доста противоречива история. Основана през 1903 година, до 1994 година преминава през ръцете на много собственици на автомобилни компании, включително Пежо и Крайслер. Може да сте чували, а може и изобщо да не сте чували за тази компания. По-важното в случая е, че лутайки се между възхода и фалита, през 1948 година от Talbot успяват да произведат един истински скъпоценен и много рядък автомобил – Talbot Lago Grand Sport. Моделът има две версии – състезателна и луксозна. От луксозната версия са произведени само 12 бройки, което прави този модел изключително рядък и много търсен от колекционерите.
Според експертите, ако днес бъде предложен оригинален Talbot Lago Grand Sport от луксозната версия на търг, цената, на която може да бъде продаден ще е около 2 – 2,5 000 000 долара.