Европейските ретро коли

Европа обожава класическите си автомобили! Може би затова количеството автомобили, по-стари от 25 години, е сравнително високо в Европа.

 

Голяма част от тези ретро автомобили по европейските пътища са с немски произход, например Mercedes-Benz. Класиката Volkswagen е също доста популярна, както Beetle,  микробусите на Volkswagen и, разбира се, Karmann Ghia. Също така класическите автомобили на Porsche са все още на голяма почит в Европа. Освен немски класически автомобили, ще намерите и много френски, но  марки като Panhard, Talbot и Bugatti са много по-редки.

 

Най-успешните ретро автомобили на Европейския пазар

 

GAZ M21

Руския GAZ M21 е съветски автомобил, произведен между 1956 и 1970 г., разработен като имитация на най-продаваната американска кола Ford Mainline. Автомобилът е бил оборудван с 2,4-литров двигател с мощност 75 к.с., който е в състояние да осигури ускорение от 0 до 60 мили/ч за 20,1 секунди и максимална скорост от 83 мили/ч.

 

Големите размери и здравата конструкция на GAZ го правят популярен като полицейска и таксиметрова кола. Има дори високопроизводителна версия на V8 двигател (с име GAZ M 23), направена специално за КГБ, снабдена с автоматична трансмисия.

 

Въпреки че този автомобил никога не успява да достигне славата на Ford Mainline, той все още се счита за емблематично превозно средство и има фенове по цял свят.

 

 

Peugeot 404

 

Произвеждан във Франция от 1960 до 1975 г., Пежо 404 е най-известен извън страната – в развиващите се страни, особено в африкантските. Той е много популярно превозно средство, тъй като е много мощен и издържлив. Производството извън Франция продължава до края на 80-те и много африкански таксиметрови компании все още разчитат на тази кола.

 

Peugeot 403

 

Проектиран от Pininfarina – италианската слава на спортни автомобили, 403 е произвежден от 1955 до 1966 г. Най-голямото доказателство за успеха му е, че самият Lieutenant Columbo (Peter Falk) е карал кабриолетна версия на  този автомобил  в един популярен телевизионен сериал.

 

 

Maserati Ghibli Spyder

 

Когато Мазeрати се появява на пазара за първи път през 1969 г., Ghibli е без съмнение един от най-агресивно изглеждащите дизайни на спортни автомобили, създадени някога. И все още е така. Роден в семейството на шампионски състезателни и пътни автомобили, Ghibli Spyder остава в производство до 1972 г., когато е завършен 125-тият автомобил.

 

Имал е две версии на двигателя, 4700 с действителен работен обем от 4 719 куб. см, и 4900 Ghibli SS Spyder с 4 930 куб.см. Моделите Ghibli са задвижвани от V8 двигател с четири двойни карбуратора Weber DCNL, които в серия 4700 достигат 340 конски сили при 5500 об/мин. 4900 Ghibli SS достигат  355 конски сили.

 

Delage

 

Въпреки че не е много познат извън тесните специалисти и ентусиастите,  Делаж е много успешен френски производител на скъпи и мощни автомобили между двете световни войни. В продължение на няколко години в средата на 20-те години на 20 в. автомобилите Делаж печелят много от най-важните автомобилни състезания  (напр. Grand Prix British, Indianapolis 500).

 

 

ZIL 114

В края на 60-те години руските комунистически лидери са жестоко  раздразнени, че собствената им производствена лимузина ZIL 111 е остаряла и вече не е чак толкова на мода и че са принудени да се движат в лимузини, произведени в САЩ. Веднага било наредено да започне производството на съветска лимузина – така се ражда ZIL 114.

 

Снабдена с V8 7-литров двигател, способен да осигури 296 к.с., колата успява да достигне максимална скорост от 118 мили / ч и може да стартира от 0-60 за 12,8 сек.

 

ЗИЛ се превръща в такъв символ на съветската номенклатура, че и президентът Владимир Путин днес има свой собствен ЗИЛ, направен специално за него.

 

 

Trabant

 

Това 0.6-литрово моторно, нискотарифно превозно средство се произвежда в Източна Германия за период от 27 години (между 1963 и 1990 г.), като на практика няма направени никакви промени по него през тези години.

 

Разказва се, че производството на трабанти започнало, когато се разбрало, че в Съветския съюз има голямо количество памук и пластмасови отпадъци, с които не знаели какво да правят. Затова ги изпратили на своите източногермански другари, за да могат да си построят кола.

 

Германците комбинирали отпадъците от памук и вълна с рециклирана пластмаса и смола, наричайки своя нов твърд (и изключително запалим) материал „Duroplast“ (Дуропласт). Твърди се, че това е първият в света екологичен автомобил, за конструкцията на който са използвани рециклирани материали.

 

 

Lada Niva

 

Въпреки че този автомобил е бил много подиграван от капиталистическата преса, това не променя успеха му на западните пазари. Нивата се е продавала изкючително добре във Великобритания и Нова Зеландия.

 

Alfa Romeo 6C 2500s

 

В началото на 20-ти век спортните автомобили покоряват американските, френски, немски и британски любители, но те са най-успешни сред италианците. Шофирането и състезателните спортни автомобили стават такава национална мания, че по време на Голямата депресия италианското правителство закупува акциите на Alfa Romeo, за да осигури платежоспособността на компанията. Това е изцяло въпрос на национална гордост.

 

Един от най-красивите автомобили от края на 30-те години е Alfa Romeo 6C 2500. Той е сред първите италиански спортни автомобили, влезли в производство след Втората световна война. Изтънчени в своя дизайн, повечето Alfa Romeo 6C 2500s са имали само незначителни външни украшения, заради което били изключително желани на изискания европейски пазар.

 

Въпреки скромните си цени, всички модели на Alfa Romeo били изключително добре направени. Вътре нямали нищо освен стомана и естествена кожа, но това било напълно достатъчно. Стилният им и  непретенциозен интериор просто не се е нуждаел от разкрасяване.

 

 

Dacia 1300

Dacia 1300 е румънски автомобил, произвеждан между 1969 и 2004 г., взаимствал  инструментариума и основния дизайн от западния си колега – Renault 12. Двете коли били в основата си еднакви, с изключение на различните емблеми и линии на тапицерията, което направи Dacia 1300 един от най-модерните и успешни базови автомобили в Европа към края на 70-те.

Двигателят му е класически 4-цилиндров 1,3-литров, способен да осигурява 54 к.с. и максимална скорост от 86 мили / ч.

 

Днес тези ретро коли събуждат не само носталгия, но и желание сред много любители на превозни средства новите автомобили да бъдат  толкова красиви, колкото старите, а защо не  да започнат да ги произвеждат отново. И понеже това едва ли ще се случи, ретроманиаците могат да разчитат само на майсторите автомонтьори, които могат да сътворят от някоя развалина, истински шедьовър на любимия им ретро автомобил.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail