В развитите страни е от първостепенна важност с какви автомобили се придвижват техните лидери. Специалните лимузини са първа и последна защита в случай на атентат по време на придвижване и в същото време представят цялата нация, тъй като правят първото впечатление при всяка визита.
Кои марки и модели са предпочитани от световните лидери?
САЩ
През м. септември 2018 г. Специалните служби на Съединените щати показаха новата бронираната лимузина, поръчана специално за президента Доналд Тръмп още преди встъпването му в длъжност. Тогава американският държавен глава я използва за пристигането си на 73-та сесия от Общото събрание на ООН.
Новият “Звяр” отново е дело на компанията Cadillac, собственост на General Motors, и е част от специална държавна поръчка на обща стойност над 15 милиона долара за ново поколение правителствени бронирани возила.
Външният вид много наподобява този на предишния модел от 2009 година, служил вярно през два мандата на президента Обама, но производителят е категоричен, че става въпрос за ново ниво на защита.
Повечето детайли са секретни, но знаем, че близо 9-тонната лимузина е устойчива на изстрели, бомбени атаки, химическо оръжие и дори разполага с дози от кръвната група на президента в случай на нужда.
Русия
За церемонията по встъпването си в длъжност за четвърти мандат през м. май 2018 г. руският президент Владимир Путин пристигна с лимузина Aurus Senat, разработена от автомобилния институт НАМИ в Москва за период от 5 години.
Луксозният автомобил замени Mercedes-Benz S 600 Guard Pullman, използван по време на предишния мандат. С тегло над 6 тона Senat е задвижван от специален битурбо 4.4-литров V8 двигател, 9-степенна автоматична скоростна кутия и разполага с последни системи за сигурност.
Очаква се цивилна версия на автомобила за цена от 10 милиона рубли ($160,000) като част от проект “Кортеж”, който ще включва седан, миниван и офроуд возило.
Китай
По традиция от 60-те години на миналия век китайските лидери често използват лимузини на луксозната марка Hongqi при официални събития. Името означава „червен флаг“ и символизира комунизма.
Си Дзинпин, генералният секретар на Китайската комунистическата партия, се придвижва в ултралуксозен Hongqi L5 – наследник на Hongqi CA770 от 1963 г. Под капака на новия модел лежи мощен 6-литров V-образен двигател с 12 цилиндъра, а скоростната кутия е 6-степенна автоматична.
Показана за първи път на автомобилно изложение в Шанхай през 2013 г. и влязла официално в производство от 2014 г. насам на цена от 5 милиона китайски юана ($800,000), Hongqi L5 се счита за най-скъпата лека кола, произведена някога в Китай.
Япония
Императорът на Япония използва поръчков Toyota Century Royal, уникална версия на модела на стойност 52,500,000 японски йени ($500,000). Изработена специално за членове императорското семейство, представителната кола е с вътрешна тапицерия от вълна и японска оризова хартия, стъпала от гранит, както и множество секретни мерки за сигурност.
През 2006 г. са поръчани общо 5 бройки с различни вариации и стойност, но поради високата цена са създадени само 4 от тях. Новата флотилия бронирани автомобили заместват четирите 40-годишни лимузини Nissan Prince Royal, които са използвани до този момент.
Първата е наречена Empress 1 и тя обслужва императорския дворец. Следва Empress 2 от 2008 г., която е модифицирана като катафалка и е използвана за погребението на принц Микаса на 27 октомври 2016 г. Empress 3 и Empress 5 са на разположение на Министерство на външните работи, като те имат допълнителни нива на защита и цената им достига 851,445 щатски долара. Името Empress 4 не е използвано, тъй като в Изтока числото 4 е аналог на числото 13 в Запада и се счита за много лоша поличба.
Toyota Century Royal (G51) Empress 1 тежи близо 3 тона и се задвижва от 5-литров V12 двигател и 6-степенна автоматична скоростна кутия. Когато се вози Императорът, на върха на решетката е закачен Имперският флаг. На мястото на регистрационния номер се поставя кръглият символ, известен като „Имперски печат на Япония„, а на задните пътнически врати се добавя 16-листна хризантема в златист цвят, символизираща Хризантемовия трон на страната.
Великобритания
По случай 50-годишнината от възкачването на престола от кралица Елизабет II, през 2002 г. британската марка Bentley произвежда само два автомобила от лимитирана серия, която нарича Bentley State Limousine. И двата стоят изложени в Бъкингамския дворец, когато не се използват.
Моделът е базиран на Arnage R-версия, но е модифициран в почти всяко едно отношение. Освен че габаритните размери са по-големи, двигателят е 6.75-литров V8 с двойно турбо и мощност от 400 к.с. Максималната скорост, която развива бронираното возило с подсилени от кевлар гуми, е 209 км/ч.
Когато се вози кралицата, на предния капак се поставя нейният личен талисман, изобразяващ Св. Георги, който убива змея.
Франция
Гаражът на френската президентска институция включва бронирани версии на луксозни возила като Citroën C6, Citroën DS5 Hybrid4, Renault Vel Satis и Peugeot 607. Обичайна практика за автомобилните производители във Франция е да осигуряват различни възможности, измежду които всеки президент да избира спрямо собствените си предпочитания. Докато президентите Никола Саркози и Франсоа Оланд често са пътували в Ситроен, то Жак Ширак е бил фен на Рено.
Безспорно най-легендарният френски автомобил, свързан с държавен глава, е Citroen DS. Благодарение на уникалната възможност да се движи на три колела, както и при няколко спукани гуми, автомобилът има заслуги за спасяването на Шарл дьо Гол от опитите за покушение срещу него, екранизирано и в известния филм “Денят на чакала”.
При встъпването си в длъжност Еманюел Макрон използва DS 7 Crossback, луксозен SUV от DS Automobiles. За следващите си поводи вече може да бъде забелязан в брониран Peugeot 5008 или Renault Espace.
Германия
Важните немски политически фигури през годините са се придвижвали най-много с бронирани модели от S-класата на Mercedes-Benz, като най-известните варианти са от серия 300 – Adenauer и дългата база Pullman. Защитата на федералният президент по време на придвижване е поверена на бронирана версия на Mercedes-Benz W221 или Audi A8, носещи отличителния флаг на предния капак.
В Германия регистрационните номера 0-1 са запазени за президента Франк-Валтер Щайнмайер, докато 0-2 се използва от канцлер Ангела Меркел, а 0-3 и 0-4 присъстват във флотилията на Министерство на външните работи.
Някои политици предпочитат да използват автомобили според различните региони в страната. Например, в Бавария ще се забележи по-честата употреба на базираната в Мюнхен марка BMW пред тази на Mercedes. От зелената партия се спират по-често на Audi или Volkswagen, докато канцлер Меркел е известна с това, че използва всички немски марки, за да спазва неутралитет и да популяризира германската автомобилна индустрия като цяло.
Италия
Когато през 1960 г. кралица Елизабет II обявява предстоящото си посещение в Италия, тогавашният президент Джовани Гронки упълномощава Pininfarina да доставят четири лимузини Lancia Flaminia специално по случай визитата, а и да вдъхнат свежест в президентската флотилия.
Автомобилите са произведени между 1960 и 1961 г. за рекордно време от 6 месеца с помощта на General Motors относно някои екстри. Представляват 7-местни ландолети в тъмносин цвят с интериор от Connolly Leather, радио Voxson и гуми Pirelli. Официалното име на модела е Flaminia 335, заради разстоянието между предни и задни колела от 335 см, често наричан просто „Presidenziale“. Всяко едно от четирите возила има отделно име – Belsito, Belmonte, Belvedere и Belfiore.
Всичките четири автомобила оцеляват и до днес, като през 2001 г. са реставрирани от Fiat Auto. Два от тях са дарени на автомобилни музеи в страната, а останалите два все още са на разположение на президента за специални поводи, като национални празници или встъпване в длъжност.
Текущият президент Серджо Матарела използва два идентични бронирани Lancia Thesis, като има и трети цивилен модел в резерв. При посещение на чужди президенти италианската държава предлага лимузина Lancia Thesis Stola S85 и три варианта Maserati Quattroporte.
Гаражът на президентската институция включва много други интересни возила, измежду които Alfa Romeo 159 и 166, Bentley Continental Flying Spur, Audi A6 и A8, BMW 5-а и 7-а серия, Mercedes-Benz W212 и W221, Lancia Thesis и Lancia Thema, Maserati Quattroporte V и VI.