Степените на заплаха и сигурността днес
Когато говорим за избор на бронирана кола, естествено на преден план е мисълта за защита и сигурност срещу пряко нападение. То може да е с различни средства – от бухалки при уличен инцидент, през куршуми и малки снаряди, до заложена бомба, химическа или биологична атака. Затова и защитите са различни и според евентуалните очаквания, за да могат хората да се чувстват защитени и сигурни.
При защитите са международно установени 10 степени, а VR10 е най-високата. През 2016 такава бронирана кола представи „Мерцедес“. За качествата на защитите при лимузините S600 Guard, може да се съди по тези с по-ниската защита – VR 9, каквито са автомобилите на германския канцлер и на руския президент. Те са защитени отвсякъде – дори от мощни взривове на заложени мини, възпламеняване на резервоара, имат херметизация срещу газово и биологично нападение. Защитните системи обаче постоянно се усъвършенстват, като конкуренцията е силна – традиционно на „Мерцедес“ съперничат „Ауди“ и БМВ, а и ред други компании.
Защитите на една бронирана кола не включват само здравина на стъклата, корпуса и гумите на автомобила срещу удар и проникване, а още ред други защити и изисквания.
При не особено висок клас на стъклото например, то може да задържи куршумите, но от него към вътрешността на колата да полетят частици, които също могат да наранят лицето или очите. При високите класове стъкла няма такава опасност.
Отделно във всяка кола могат допълнително да се сложат защити, които не се забелязват отвън. Така автомобилът външно прилича като от стандартно серийно производство, но сигурността му всъщност е увеличена допълнително. Има например възможности да се разговаря, без да се свалят стъклата на колата или да се отварят вратите. Освен специалния резервоар, чрез вид пяна е защитен от запалване, може да се сложи, резервен акумулатор, който се включва автоматично при повреда на основния.
За гумите пък има система, чрез която нападнатата бронирана кола може да се движи и с четири спукани гуми, докато се отдалечи на километри от мястото на инцидента.
При всичко до тук трябва да се има пред вид, че днес не е нужно да си политик, известен артист, крупен бизнесмен или да си замесен в афера, че да си застрашен от нападение. Човек може да попадне с колата под куршуми, осколки или дори взрив, случайно – при атака срещу друг или по-масов терористичен акт. По-ниските степени на защита – 7, а също и 6 спасяват при стрелба с автомат. При степен 8 защитата е срещу едрокалибрен обстрел.
Бронирането – заводско или допълнително, запазва комфорта
При търсенето на засилена защита и сигурност, компаниите в никакъв случай не оставят на заден план удобствата за шофьора и пътниците.
Напротив – стремежът е всяка бронирана кола да може да предостави всевъзможни екстри в просторния салон и да си бъде луксозен автомобил. На практика на стандартни, серийни луксозни коли, се слагат допълнителни защити, без това да се афишира на никакъв начин. Целта е и опитно око да не хване въведените детайли.
Усилването на защитите може да е заводско или да се направи допълнително по нарочна поръчка. И в двата случая много от елементите се инсталират ръчно. Ако бронирането се извършва в производствените цехове, защитните елементи се монтират при сглобяването. Така технологично и предварително се залагат необходимите усилвания – по купето, по шасито, окачването, спирачките, които трябва да са съобразени с по-голямото тегло. Което – между другото – при заводско конструиране все пак остава по-ниско.
При допълнителното брониране на вече излязла от завода кола, тя трябва да се разглоби, да се монтират брониращите елементи и отново да се сглоби напълно. Тогава степента за защита може да бъде избрана от клиента – вид материали, дебелина и т.н. И в двата случая екстрите за комфорт са запазват, а при допълнителното усилване могат да се добавят и нови. Става дума за вътрешността на автомобила – както беше споменато, не бива да има външни промени, които да се набиват на очи.
Бронирана кола – като офис или луксозна стая
На практика клиентите могат да използват съответната бронирана кола като подвижен, но добре оборудван офис – с компютър, вграден телефон, също и факс, даже с устройство за унищожаване на документи.
А могат да я използват и за релакс като в хотелска стая.
Седалките са удобни като кресла и са от естествена кожа, както и тапицерията. Могат да се загряват и охлаждат, да се накланят, има и системи за масажи, анатомични възглавници, хладилни барове. Седалките може и да са две по две срещуположни.
В интериора няма пластмаса, всичко е от скъпо дърво, месинг, хром. Има видео и аудио системи, персонално осветление, както и паник аларми. Естествено – и климатици, но се предлагат и допълнителни вентилации, озониране на въздуха в колата. Вратите се самозатварят, а имат и фиксатори за задържане в определено отворено състояние. Автоматично е и отварянето на багажника.
Возенето е плавно, комфортно, различните модели развиват скорост от 210 до 250 км. Има и по-тежко бронирани, които стигат скорост до 180 км.ч. Ускорението до 100 километра достигат за секунди – между 4 и 6 според модела и усилените защити.
Цените на различните бронирани коли тръгват от няколкостотин хиляди долара и стигат до около един милион за варианта на „Ауди“ с клас на защита VR9, и до 1,4 милиона долара за „Мерцедес“ с клас на защита VR10.
Как се постига усилената защита при бронираните коли
По обясними причини компаниите не дават много подробности за начините, по които повишават балистичната защита на автомобилите както и за усилванията срещу взривове на бомби. При защитите се говори за „прозрачна“ /стъклата/ и „непрозрачна“ броня на автомобила.
За стъклата от добър клас бронирана кола най-общо може да се каже, че са устойчиви на куршуми от различен калибър, а пластът от поликарбонат предотвратява разпръсването на частици при прострелване.
Пластовете всъщност са различни на брой според това каква сигурност се цели. Дебелината им може да достигне до 13 сантиметра – такива са стъклата на бронираната лимузина, в която се е возил американският президент Барак Обама.
Обработките на стъклата са и химични, и температурни. Формите могат да бъдат според мястото, за което са стъклата – плоски или огънати. Могат и да се затъмняват, за да няма ориентация отвън за обстановката и хората в салона на колата.
За укрепването на другите части се използват различни материали – стоманени пластини, гъвкави и устойчиви панели от кевлар, легиран алуминий и др. за спиране на куршуми. И тук пластовете могат да бъдат различен брой.
Ако отново вземем пример с лимузината на Обама – всяка врата е тежала по 20 килограма. Така че отварянето отвън си е знак на уважение, но явно си има и чисто прозаично-практически смисъл: седнал човек отвътре трудно би си отворил толкова тежка врата. Укрепват се не само вратите, а и различни точки по цялата кола, за да няма слаби места и да е защитена и при взрив отдолу.
Например в модела си Guard с VR10 защита, „Мерцедес“ са бронирали цялото шаси, а окачването е подсилено, като една от функциите му е да компенсира по-тежкото тегло на автомобила.
Подсилена е и пътническата „клетка“, която е херметически затворена. Има и защитен пласт, вграден между външната и вътрешната рамка на купето. Покриващи защитни материали има дори и за сглобките.
Тази бронирана кола е два пъти по-тежка от стандартния автомобил. Това обаче не му преди да е от бронираните коли, които ускоряват до 100 километра за 4 секунди.