Ретро автомобили от 30-те години
Съкровището „Сребърна стрела“ на Pierce-Arrow
Класацията на най-впечатляващите автомобили от 30-те години на миналия век може би трябва да започне със „Сребърна стрела“ на американската фирма Pierce-Arrow. От продадените на времето 5 коли, днес са останали три, а една от тях през 2015 година беше купена за 3 740 000 долара.
Моделът още с първото си представяне на Чикагското световно изложение през 1933 година прави фурор със смелите си, нетрадиционни решения – и конструктивни, и дизайнерски. Няколко месеца по-късно – на престижното изложение в Ню Йорк, „Сребърна стрела“ е обявена за „Кола на годината“.
Автомобилът определено изразява търсенето по онова време на „колата на бъдещето“. Седан, 4 врати. Мощността е удивителните за тогава 175 к.с. , които позволявали скорост от 185 км / ч. Двигателят е 12-цилиндров, между цилиндрите има ъгъл от 80 градуса, коляновият вал е с лагерувания на 7 места. Окачването е напълно независимо, барабанните спирачки на двете оси са усилени.
Външният вид на автомобила е доста необичаен за тогава, различен като концепция от останалите ретро автомобили от 30-те години. Колата има удължено аеродинамично, полирано алуминиево тяло. Продълговатата форма е съчетана със скосен в задната част покрив, фаровете са тип понтонен. Решетката е олекотена не е масивна както обикновено.
Между вратите и предните колела има ниши за резервните гуми, задните колела са почти скрити от задния калник. Интериорът е бил много луксозен за времето си. Вътрешността е била с висококачествен велур и дърво, в монтирани елементи върху преграда за пътниците различни екстри и консумативи.
През 1938 година фирмата фалира, като преди това освен изложбения модел, са
произведени още 4 автомобила. При това при тях има някои изменения, но това ги прави още по-уникални. В крайна сметка това, че са изключително редки и с уникални особености, днес определено вдига цената на „Сребърните стрели“ на Pierce-Arrow като част от историята на световното автомобилостроене.
„Куриерът на магистралата“ или как да изпревариш времето
Друг представител на изключително интересните ретро автомобили от 30-те години е „Куриерът на магистралата“ на Mercedes-Benz. Този луксозен модел става сензация още с представянето му през 1934 година на Берлинското изложение.
Mercedes Autobahnkurier тогава е изненада за всички, защото инженерите на Мерцедес – традиционно консервативни, този път са нарушили революционно корпоративния стил на фирмата. Строгите форми са силно омекотени, заложено е на аеродинамиката.
Нестандартно е заоблянето на задните прозорци, закриването на задните колела в арки, нетипични са купето и цялостния дизайн. Всъщност идеята е била далеч по-авангардна от реализирания краен вариант. Първите скици отличават колите с доста екстравагантност, с особено обтекаеми форми и Hard Top покрив.
Видът толкова се отличавал от традиционните коли на Мерцедес, че ръководството на фирмата отхвърлило предложението. Компромисният вариант бил запазване на корпоративния стил на предната декоративна част на автомобила и въвеждане на повечето други новости. Така или иначе, Autobahnkurier е бил признат за най-красив тогава автомобил, с който „е изпреварено времето“.
Интересна е и идеята за названието. През 30-те години в Германия се строят много пътища, като една от магистралите е с дължина по цялата страна. Името на новата кола е точно във връзка с нея и в „Куриерът на магистралата“ на Mercedes-Benz е залегнала идеята за мобилността, бързината, удобството и сигурността.
Днес от Mercedes Autobahnkurier има два автомобила, като през 60-те години следите на единия се губят. И за двете коли има интересни версии, свързани с Хитлер. Едната е, че първият автомобил е подарен от фюрера на испанския очен хирург професор Игнасио Барракер, който спасил зрението на висш германски офицер, ценен от диктатора.
Синът на хирурга отрича това, а и един от следващите собственици на колата твърди, че има документ, че проф. Барракер е купил колата. Така или иначе, тя служи вярно на професора при дългите му пътувания из Африка и е собственост на фамилията до 2004. После е продадена, реставрирана напълно с новите технологии и сега се показва на музейни изложби.
За другата кола се твърди, че е подарена от Хитлер на монарха на Иран Шах Мохамед-Реза през 1935 г. Шахът пък я подарява на сина си през 1939 година. Колата дълго време не е излизала от Иран. Последните сведения за нея са от 60-те години от местен на коли – автомобилът бил много добре запазен, имал пробег от 10 000 километра. След това следите на колата се губят.
Още елегантност и мощ, които впечатляват и днес
Списъкът със символи на развойната история в автомобилостроенето през 30-те години на миналия век може да продължи с Renault Vivastella от 1932-33 г. Това е време на съществени промени в концепцията на Рено и въведени промени.
Моделирането е опростено, с елегантно подчертаване на класическите линии, мощен, но тих двигател. Тази елегантност привлича артистични хора с вкус, които могат да си позволят да купят модела. Такъв автомобил от 30-те години е бил притежание например на Хенри Лумиер, един от братята Лумиер, благодарение на които светът получава „подвижните картини“ – киното. Колата е заразена и до днес и е музеен уникат.
Впечатляващ е и Bugatti Type 49. От тази серия са произведени 470 автомобила, което днес го прави също рядък. Тези коли са изградили репутация на много надеждни машини. Колата е описана като с „раздвоена личност“ – перфектна за градско и междуградско пътуване и същевременно със спортен темперамент.
Когато се говори за автомобилостроенето през 30-те години на миналия век, не може да се пропусне Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta (1937). Името е свързано с двигателя – редови 8-цилиндров, разположен под тесен и дълъг капак. За пръв път автомобилът е показан на Берлинското изложение през 1938 година, като експертите веднага му дават много висока оценка. И явно е имало защо – на световно шоу, специализирано за ретро автомобили – Pebble Beach Concours d’Elegance 2018, Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta 1937 е избран за най-добър автомобил.
Трябва да се спомене също така и Lancia Astura. Тази луксозна кола е произвеждана от 1831 до 1938 година, а интересът към нея от заможни автомобилисти през цялото време е бил силен. Въз основа на „гражданския“ модел са направени и спортни версии. Разработката на дизайна на Astura е ръководена от Джовани Батиста Фарина, който е основател на легендарната фирма Pininfarina – за бодибилдинг и дизайн.