Истинско техническо чудо е първата бронираната кола, изработена по поръчка на гангстера Ал Капоне. Легендарният мафиот се сдобива през 1928 г. с автомобила, предназначен да го пази от куршумите на врагове и полиция. 

Зеленият кадилак, съхранен през годините от богати колекционери, първоначално бил изработен със стоманени плочи на вратите и стъкла на прозорците, гарантиращи на собственика непробиваемост със своите 2,5 см дебелина. Осемцилиндровият двигател също имал подобрения, за да е по-мощен от останалите возила.

Нива на защита при бронираните автомобили

Оттогава насам бронираните „зверове” на пътя съвсем не са такава рядкост. Все така са предназначени да гарантират сигурност на пътниците в автомобила. Но, благодарение на технологичния бум от последните сто години, съвременните превозни средства са свръхмашини. 

Независимо дали е седан, джип или лимузина, всяка бронирана кола разполага с непроницаеми облицовки и множество екстри, за да защити своя притежател или ползвател. Обикновено това са обществени фигури, световни и политически лидери, холивудски звезди, бизнесмени или други богати особи. 

Стандартът EN със седем нива на балистична защита 

Критерият при подобен автомобил, колко е по и най, зависи от нивото му на балистична защита. Стандартът EN 1522/EN 1063 има седем нива от B1 до B7, признати от Европейския комитет по стандартизация. От първо до пето се приема, че бронираното возило предпазва до средни по мащаб въоръжени атаки. 

Превозните средства от клас B1 и B2 имат броня, която защитава от 9-милиметров и 38-милиметров снаряд. При B3 обвивката вече пази от снаряди 357 Магнум, а при ниво B4 се гарантира защита дори от 44 Магнум. 

Колкото по-висок е класът, толкова по-добри са показателите на колата. Ниво B5 може да понесе атака от 5 метра разстояние с Магнум. 

Следващото В6 дори може да се осигури защита от куршуми 50-ти калибър и различни по степен експлозии. Предпазва също от 7.62×54-милиметрови куршуми, изстреляни от снайпер Драгунов или П KM картечници. 

Нива на защита при бронираните автомобили

Най-често возилата с В6 и В7 са подобрени с балистична стомана и закалени стъкла, които да пазят при обстрел с руския АК-47, американските М14 и М16, немския G3, белгийския FN FAL. Последните две нива от стандарта EN много често се поръчват за превоз в райони с военни конфликти. Счита се, че автомобилите от този клас предпазват от ръчни гранати и гранатомети.

Важно е обаче да се уточни, че каквито й да са техническите показатели на един брониран автомобил, той никога няма 100% гаранция за сигурност. Дори при най-високото ниво на защита има „пробойни” като например недостатъчна издръжливост при серия от масивни взривове. 

Нива на защита при бронираните автомобили

VPAM е новият 14-степенен международен стандарт 

С подобряване на показателите на различните оръжия, пропорционално нарастват и екстрите при колите. Автомобилните механици на най-добрите компании се надпреварват с идеи за още по-висок клас на защита. 

Преди 15 г. Европейската асоциация на центровете за сертифициране на устойчиви на куршуми материали и конструкции VPAM одобри нов международен стандарт. Той включва 14 нива за защита срещу куршуми, т.е. всяко от тях отговаря на определен калибър и вид боеприпас. Оценката на автомобила е цялостна, а не на отделни показатели като стъкла, броня и другите важни компоненти на машината. 

Според новия класификатор индексът B7 може да се приравни към VR9 от общо 14-те нива. Стандартът е в сила от 2006-та насам и отговаря на скока в екстрите – дело на все по-креативните инженери в автопроизводството. 

Защита от 9-мм патрони или 357-ми калибър за пистолет осигуряват автомобилите от първите пет нива на балистична защита. Подобни превозни средства са по-достъпни и често могат да бъдат засечени и в градска среда. 

В следващото по-високо ниво могат да бъдат групирани возилата до VR 10. Според класификаторът шесто ниво отговаря на B5 и може да предпази от обстрел с АК-47. 

Колкото на по-висока степен отговаря един брониран автомобил, толкова повече се променят основните му параметри. Например, при колите от десето ниво, теглото нараства поне с 200 кг поради дебелината на бронята, която пък е поне 2 см. 

Превозните средства, отговарящи на единадесето или дванадесето нива, са с изключително висока степен на защита, гарантираща „отпор” дори на боеприпаси с калибър 7,62 мм

Последните две нива в класификатора, 13-то и 14-то, почти задължително са запазена марка за военните машини. Експертите твърдят, че подобна броня може безпроблемно да бъде стреляна с тежка картечница.

Още стандарти при бронираните коли 

Руснаците, американците и англичаните имат свои стандарти. В Русия това е GOST R 50963-96 и GOST R 51112-97. Прилага

се  за бронезащита на превозни средства, предназначени за превоз на хора, пари, ценни и особено опасни товари,

осигуряващи защитата на живота и здравето на хората, безНива на защита при бронираните автомобили опасността на ценностите и опасните товари от въздействието на различни оръжия.  Стандартът установява общи технически изисквания за бронезащита на местни и чуждестранни превозни средства, предназначени за ек сплоатация в Руската федерация. В САЩ това е NIJ 0108.01 и се определя според типа на бронята и боеприпасите, от които тя защитава. Във Великобритания BS 5051 се степенува според фактори като типа на остъкляване, нивата на атака от ръчни пистолети, пушки и други оръжия.

Видове защита и нови технологии 

Бронираните автомобили могат да имат външна, вътрешна и смесена защита. При някои возила бронята е видима, но може да бъде и напълно незабележима, за да не се различава от другите превоз

Нива на защита при бронираните автомобили

 

ни средства на пътя. Но при всички защити е характерно, че колкото по-висока степен е бронята, толкова се увеличава теглото и се намалява маневреността. 

Преодоляването точно на тези характеристики е най-голямото предизвикателство пред конструкторите на автомобили. Чрез новите технологии се работи върху някои олекотени елементи, но все още няма заместител на високо закалената стомана. 

При бронирането на автомобила, тегл

ото му се удвоява дори при олекотените брони. Все по-приложими са и многослойните полимери като найлон или фибростъкло. За да издържат на куршуми, те са многослойни.

Производителите на автомобили предлагат и частично брониране, което включва само определени места, но истината е, че клиентите с възможности предпочитат повече екстри и защити. Друга подробност е, че има автомобили, които се предлагат фабрично бронирани, но може да бъдат „обзаведени” и след това. 

Психологическият ефект от видимото брониране пък при евентуалните нападатели също не е за подценяване. Ето затова някои от клиентите залагат на външно и видимо подобряване на автомобилите, докато при политическите фигури по-често се търси прикритият ефект. 

Нива на защита при бронираните автомобили

Съвременните технологии позволяват разнообразие на екстрите:

  • скенери за налични взривни устройства или откриване на снайперисти
  • автоматично засичане на проследяващи превозни средства
  • защитени средства за комуникации и др.

Определящи са изискванията на собственика и пътниците в колите, както и дали ще се защитават срещу организирана престъпност, терористични или военни атаки.