Безспорно “Мерцедес” е една от най-известните автомобилни марки в света. Немският титан е част от концерна Даймлер, който в началото на миналия век започва да произвежда първите автомобили “Мерцедес”. Днес “Мерцедес-Бенц” произвежда пълната гама от возила, включително:

  • луксозни, спортни и семейни автомобили
  • ванове и миниванове
  • градски и пътнически автобуси
  • линейки
  • камиони

 

Някои от най-големите световни знаменитости са почитатели именно на тази класическа марка коли

Сред тях са поп звездите Джъстин Бийбър, Бритни Спиърс, рапърът Дрейк, актьорите и продуценти Силвестър Сталоун, Еди Мърфи, Кевин Харт. Но откъде води началото си тази легенда на колела?

Кратка история на автомобилните производители - Мерцедес

Макар че серийното й производство започва едва през 20-те години на ХХ век, марката води началото си още от 80-те години на XIX век. Идеята е на Карл Бенц, Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах. През 1899 година богатият бизнесмен Емил Елинек използва псевдонима „Мосю Мерседес“ на автомобилно рали в Ница. Мерседес всъщност е било името на дъщерята на предприемача.

По-късно брандът е регистриран от компанията “Даймлер Моторен Гезелшафт”(DMG), една от предшественичките на днешната “Даймлер”. Първите мерцедеси се появяват, след като DMG се слива с компанията на Карл Бенц, за да се прероди в “Мерцедес-Бенц”, компанията, която познаваме и днес.

В наши дни “Мерцедес” се стреми да не изостава от световните тенденции, като инвестира все повече пари в разработката на електрически версии на всичките си модели, както и в слънчеви батерии, пригодни за домашни условия и други иновативни технологии.

Пътят до тук е дълъг и криволичещ, но винаги е бил изпълнен със звезден прах. Още през 50-те години на миналия век в “Мерцедес” се ражда една легенда. “SL” класата на “Мерцедес-Бенц” носи името си от немското “super leicht” в буквален превод “свръх лек”. За пръв път.

Първият модел от серията е “300 SL” – това е спортен модел, който още с появата си става любим на кино актьора Кларк Гейбъл, наричан Краля на Холивуд

Въпреки че е произведен в сравнително малки бройки, “SL” събира почитатели по цял свят, сред които не малко знаменитости. Славата му, изглежда, се носи и до днес. През 2015 година “Блумбърг” писа, че моделът обира овациите на различни търгове за ретро коли в САЩ и по света.

През годините различните колаборации на “Мерцедес” позволяват на марката да събере разнообразен каталог от луксозни и суперлуксозни модели. През 1960 г. майчиното му дружество “Даймлер” изкупува капитала на едноименната компания за луксозни автомобили на Вилхелм Майбах.

Преди няколко години тя престана да съществува като самостоятелна марка и беше прехвърлена под опеката именно на “Мерцедес-Бенц”, а суперлуксозният “Майбах” прочит на модели от “G” и “S” класата са сред най-интересните гледки на големите авто експота.

Кратка история на автомобилните производители - Мерцедес

През 70-те години в “Мерцедес” се ражда и концепцията, която днес познаваме добре, реализирана от марката “Смарт” на “Даймлер”. Въпреки силен инвестиционен интерес от страна на “Фолксваген”, първият модел “Смарт” излиза две десетилетия по-късно – през 1998 г., под шапката на “Мерцедес”.

През 2019 г. собственикът на китайската автомобилна компания “Джийли” Ли Шуфу купува почти 10 процентаот акциите на “Даймлер”. Това отваря нови хоризонти за “Мерцедес”, които наскоро обявиха плановете си за съвместен проект с “Джийли” за производството на смарт коли в Китай.

Небезизвестната “G” класа е офроуд серия на “Мерцедес”, един от най-скъпите представители на марката

Производството й започва през 1979 г. и до ден днешен моделите “G” не слизат от класациите за продажби и се смятат за едни от най-луксозните и желани мерцедеси сред кръговете на богатите.

Кратка история на автомобилните производители - Мерцедес

В края на 90-те години пък се появяват първите автомобили от серията “А класа”. След като през 1997 г. “Мерцедес А W168” за ужас на създателите си се преобръща по време на лосов тест, производителите решават да изтеглят модела от търговската мрежа. Те дори изкупуват обратно всички вече продадени бройки, за да предотвратят риска от повече инциденти, докато не намерят начин да разрешат проблема.

След това трудно решение марката все пак успява да се задържи на пазара и даже да се задържи на гребена на вълната. Въпреки огромните разходи за отстраняването на дефектите, “А” класа се връща в играта и в следващите години продава над 1 млн. бройки.

През 2018 г. четвъртото поколение на “Мерцедес А” се завръща с пълна сила в образа на W177 –модел, който спада към субкомпактните представителни хечбеци.

Още една компания, която днес е вече асимилирана в “Мерцедес-Бенц”, това е “AMG”. Някога това е била отделна фирма, специализирана в тунинговането на автомобили от тази марка, а от 2005 година насам “Мерцедес-AMG” е изкупена и вече също е дъщерна компания на “Даймлер”. Естествено, моделите “AMG” поддържат едни от най-високите цени на пазара. “Мерцедес-AMG-GT”, пуснат в продажба през 2015 г., е един от най-успешно развиващите се модели на фирмата. Моделът от 2020 г. започва от 100 хиляди щатски долара.

Характерното лого на „Мерцедес“ – звезда с три лъча, е регистрирано като запазена марка още в началото на миналия век

Разбира се, през годините то претърпява известни трансформации, в които надпис присъства или не, но като цяло запазва общия си разпознаваем вид до днес.

Кратка история на автомобилните производители - Мерцедес

Супер луксозната линия “S” класа на “Мерцедес” няма нужда от предварително представяне. Тя гордо носи емблемата на компанията като флаг – това сравнение е много на място, тъй като “S” класата е един от най-отличителните автомобили на марката. Базовият седан “S”класа през 2020 струва скромните около 90 хиляди долара, но ще се съгласите, че какво е една “S” класа, ако не е кабриолет? Тази модификация коства около 40 хиляди отгоре върху цената.

За горе-долу 40-50 хиляди долара можете да си купите напълно приличната и достатъчно луксозна “С” класа на “Мерцедес”. Всъщност тези модели са доста търсени и държат челни места в класациите за луксозни автомобили през последните години. “С” класата включително има и конвертируема модификация.

През първата част на 2019 г. започна производството и на новия “EQC”. Това е електрическа кола на “Мерцедес” с литиево-йонна батерия. Този луксозен автомобил има повишена проходимост.

Първите бройки от него тепърва бяха продадени наскоро на най-нетърпеливите почитатели на “Мерцедес”. Някои анализатори казват, че тази кола е създадена да конкурира по продажби моделите “Тесла”. Цената му е около 65 – 70 хиляди долара.

Въпреки че идва от Германия, “Мерцедес” държи топ местата в класациите най-вече в САЩ. Печалбата на автомобилния гигант само за третото тримесечие на 2019 г. е над 1,8 милиарда евро. През 2018 г. компанията дори успя да изпревари вечния си съперник BMW по финансови показатели.