Американската автомобилна корпорация Форд / Ford Motor Company/ е основана през 1903 г. от Хенри Форд и още 11 други инвеститори. През 1919 г. компанията се реорганизира, като Форд, съпругата му Клара и синът му Едсел придобиват пълна собственост върху нея. Така в продължение на 37 години тези трима души, техните наследници и основаната през 1936 г.
Фордфондация „Форд“ са еднолични акционери на най-големия производител на автомобили в света. Това продължава до януари 1956 г., когато за първи път обикновените акции на компанията са предложени на публична продан.
По това време компанията вече произвежда всичко – от леките автомобили, камиони и трактори до автомобилни части и аксесоари. Централата й се намира в Dearborn, щата Мичиган.
Ранна история: Моделът T и конвейерната линия
Хенри Форд построява първия си експериментален автомобил в работилница зад дома си в Детройт през 1896 г. След създаването на Ford Motor Company, първата кола Ford е сглобена в завода на Mack Avenue през юли 1903 г. Пет години по-късно, през 1908 г., е произведен най-успешният автомобил на Форд, известен като Модел T. Търсенето на този автомобил е толкова голямо, че Форд разработва нови методи за масово производство, за да го произвежда в достатъчни количества.
През 1911 г. той създава първия в САЩ завод за сглобяване на автомобили в Канзас Сити, Мисури, както и първия завод за производство на коли с марката Форд в чужбина (в Манчестър, Англия). През 1913 г. той представя първата в света конвейерна линия за автомобили, която изключително много увеличава производителността на труда в компанията.
През 1914 г., за да подобри допълнително производителността на труда, той увеличава надницата на 5 долара за осемчасов ден, вместо заплащаните до тогава 2,34 долара за деветчасов ден. По-късно въвежда и 5-дневна работна седмица. Работниците получават и много социални придобивки, в резултат на което компанията привлича най-квалифицираните работици в района.
През 1917 г. започва строителството на голям и модерен завод на Ford Motor Company, който се намира западно от Детройт, Мичиган, по поречието на река Руж. Пуснат е в действие през 1925 г. и става известен като Комплекс Руж или само Руж. Там на практика се прилага революционната поточна линия, на която в началото се зареждат частите, а в края й изличат готовите автомобили.
Първият международен търговски клон на компанията отваря в Париж през 1908 г. До средата на 1914 г. по пътищата на света се движат повече от 500 000 автомобила Model T. До 1923 г. компанията произвежда повече от половината автомобили в Америка, а до края на 20-те години на миналия век Форд има повече от 20 завода за монтаж на автомобилите Форд в Европа, Латинска Америка, Канада, Азия, Южна Африка и Австралия.
Фордът се превръща в най-познатата марка автомобили в света. Постепенно марката започва да остарява морално. През 1927 г. са произведени последните бройки Модел T. Това съвпада с пускането в производство на нов автомобил Модел A. През 1932 г. от конвейрните линии излизат и първите бройки на новия Ford V-8.
През 1922 г. Форд придобива компанията за автомобили Lincoln Motor Company (основана 1917 г.), която произвежда луксозни Lincolns и Continentals на Ford. През 1938 г. е представен и първият Mercury, автомобил в средния ценови клас.
През 1919 г. Хенри Форд отстъпва управлението на Ford Motor Company на единствения си син Едсел Форд (1893–1943). След ранната смърт на Едсел през 1943 г. Хенри Форд отново поема компанията, но вече е възрастен и работата му върви.
Под заплахата от фалит на компанията, вдовицата на Едсел организира свалянето на Хенри Форд от президентския пост и през 1945 г. той е принуден да предаде управлението на компанията на внука си Хенри Форд II.
Младият Форд започва да реорганизира заплетената система на финансово управление на компанията и активизира корпоративната си култура, като наема талантливи по-млади мениджъри. Хенри Форд II продължава да ръководи компанията като главен изпълнителен директор (1945–70) и като председател на борда на директорите (1960–80).
През 50-те и 60-те години Ford Motor Company започва ограничена диверсификация, но до 90-те години отново насочва вниманието си към автомобилните концерни и финансовите услуги. През 1989–90 компанията купува Jaguar британски производител на луксозни автомобили. Aston Martin става изцяло дъщерно дружество на компанията през 1993 г.
По-късно част от Ford Motor Company става компанията за коли под наем Hertz Corporation през 1994 г., автомобилното подразделение на Volvo през 1999 г. и марката Land Rover през 2000 г. Форд закупува и значителен дял от Mazda Motor Corporation. В началото на 21 век обаче компанията започва да продава редица свои марки. През 2007 г. е продаден продава Aston Martin, а на следващата година Jaguar и Land Rover стават собственост на индийската Tata Motors Ltd.
Форд през 21 век
През декември 2008 г. президентът Джордж У. Буш обяви спешен финансов спасителен план, за да помогне на производителите на „големите три“ – Chrysler LLC, General Motors Corporation и Ford . Това се прави, за да се предотврати крахът на автомобилната индустрия в страната.
Планът предоставя незабавно държавни заеми в размер на 13,4 милиарда долара от Програмата за подпомагане на проблемните активи (TARP). Заемите позволят на автомобилните компании да продължат да работят до март 2009 г., когато се изисква да демонстрират „финансова жизнеспособност“ или да върнат парите.
В замяна на това компаниите се задължават да извършат преструктуриране на дейността и разходите си. Парите първоначално са били предоставени на General Motors и Chrysler. Що се отнася до Ford Motor Company, отчетено е, че компанията не се нуждае веднага от правителствена помощ, защото притежава адекватни средства за продължаване на дейността си.
И наистина – Форд полага усилия да избегне фалита, дори отбеляза увеличени продажби и пазарен дял още през следващата 2009 г. Ръстът се дължи частично на т.н. план „кеш-клънкъри”, с който федералното правителство подпомага американските потребителите с до 4500 долара, за да заменят старите си автомобили с по-нови, използващи екологично гориво.
В допълнение Форд предприема различни мерки за намаляване на разходите и се съсредоточава върху производството на по-силните марки. През 2010 г. автомобилната компания продава Volvo на китайската компания Zhejiang Geely Holding., а няколко месеца по-късно обявява, че ще спре производството на своята линия Mercury. Тъй като продажбите намаляват, автомобилният производител се опитва да разшири своите продукти.
През 2017 г. Форд увеличава линията си от електрически автомобили, но през 2018 г. обявява, че спира всички свои леки автомобили, с изключение на Ford Mustang и Ford Focus Active. Вместо това компанията ще се съсредоточи върху производството на своите пикапи, джипове и кросоувъри.